Biografi

Tina Margareta Nilssen er klassisk pianist som er bosatt i Oslo og vokst opp i Trondheim. Hun har utgitt en solo-CD og tre CD-innspillinger med Dena Piano Duo på plateselskapet 2L som alle har mottatt strålende kritikker fra nasjonale og internasjonale anmeldere. På solo-innspillingen kan man høre Grieg sonate, 5 stykker av Signe Lund, og Beethovens sonate !Appassionata» op.57. De to første innspillingene med Dena Piano Duo er med samtlige verker av Mozart og Grieg for to klaver. Dena Piano Duos tredje CD «Hommage à Grieg» med utgivelse i 2013 inkluderer verker av Brahms, Saint-Säens, Wolfgang Plagge og Terje Bjørklund.

Tinas konsertvirksomhet inkluderer en rekke solo- og duokonserter i blant annet Norge, Danmark, Tyskland, Sveits, Spania, England, USA, Russland og Italia. Hun har spilt ved flere festivaler og konsertserier i inn- og utland og vært solist med orkestre i klaverkonserter av Bach, Mozart, Grieg, Beethoven og Gerschwin. Musikere hun har spilt duokonserter med, inkluderer blant annet Arve Tellefsen,  Johannes Martens, Stine Rem Aarønes, Daniel Dalnoki, Heide Görtz, Beate Mordal, Christian Ihle Hadland og Ingrid Andsnes.

Studiene som klassisk pianist har Tina fra Norges Musikkhøgskole i Oslo (Jens Harald Bratlie) der hun tok sin Mastergrad i solo/kammermusikk, NTNU-Institutt for Musikk (Jørgen Larsen), Barratt Due Musikkinstitutt (Jiri Hlinka) der hun tok sin Bachelor og ett års Erasmus utveksling ved Universität der Künste i Berlin (Heide Görtz). Sistnevnte har hatt stor innflytelse på hennes spill, og utgjør den andre halvdelen av Dena Piano Duo. Hun har i tillegg mottatt undervisning fra en rekke anerkjente pianister og pedagoger, som Leif Ove Andsnes, Håvard Gimse, Liv Glaser, Jean-Bernard Pommier, Peter Feuchtwanger og Einar Steen-Nøkleberg.

Tina har mottatt en rekke stipender og legater fra blant andre Fond For Utøvende Kunstnere, RWE-Dea, Jansons Legat og to-årig arbeidsstipend fra Statens Kunstnerstipend.

I tillegg til å være pianist så har Tina grunnlagt Institutt for musikerhelse og bevegelse i Oslo, der hun også driver en sertifisering i Timani, en metode for musikere som tilbys ved flere universiteter i Norge og utlandet.

Utdrag fra kritikker på «Appassionata», solo-innspilling utgitt på 2L i 2017:

STEREO PLUSS – Terningkast 6

«Hun både kjæler med tangentene og dæljer løs på dem som om det stod om livet når det trengs. Det er gnistrende godt spilt, og det er rett og slett klin umulig ikke å bli revet med. Det hender jeg bruker pianomusikk som avslapning i bakgrunnen, men selv i de rolige partiene på Appassionata så tviholder Tina Margareta Nilssen på oppmerksomheten min.»

«Det er med andre ord bare å merke seg navnet Tina Margareta Nilssen om du ikke allerede har gjort det.»

— Roy Ervin Solstad, Stereopluss, desember 2017.

THE VINYL ANACHRONIST

“Nilssen’s performance must not be underestimated as it pertains to the whole. It is her exquisite and perfectly measured playing that produces such a sense of detached time and space. Her playing is effortless, masterful and lush. It’s easy to get lost in the notes and forget all about the troubles in the world. Nothing matters when this level of beauty is so easily attained by a mere push of the start button on your digital transport.”

“I think it should be obvious by now how I feel about Appassionata, and that is an essential piano recording. If you have yet to splurge on a 2L Recording, end the drought and start here.”

— Marc Phillips, New York, 16. February 2018